În 2019 și 2020, fosta administrație a sectorului 6, sub conducerea lui Gabriel Mutu, a încheiat contracte cu presa în valoare de peste 340 mii de lei. Toți banii au ajuns la România TV și Antena 3. Romaniatv.net și Economica.net au publicat, în schimbul celor 120 mii de lei, 14 articole despre Administrația Școlilor Sector 6, la prețul de 8.500 lei/articol. Specialiști media consultați de Buletin de București au spus că este mult peste prețul pieței, care e în jur de 1.500-2.000 lei.

Veşti bune pentru elevii din sectorul 6. Gabriel Mutu a inaugurat cel mai modern bazin de înot din Bucureşti

Şcoala gimnazială „SF. TREIME” din Sectorul 6, cea mai modernă unitate de învăţământ din Capitală

Primul amfiteatru construit în aer liber, în incinta unei unităţi de învăţământ din Sectorul 6

Așa se intitulează titlurile a trei articole publicate în 2020 pe site-ul România Tv despre activitatea Administrației Școlilor Sector 6. În total, Romania TV și Economica.net au publicat 14 articole și au primit, din bani publici, 120 mii de lei. Aproximativ 8.500 de lei pentru un articol care este, de fapt, o preluare de comunicat de presă.

Stânga: Comunicat de presă Administrația Școlilor Sector 6. Dreapta: Articol plătit publicat pe romaniatv.net

Conform unor specialiști media consultați de Buletin de București, prețul pieței pentru o preluare de comunicat sau un advertorial marcat cu P ar fi, de fapt, mult mai mic decât cel plătit de Gabriel Mutu. Pe economica.net valoarea maximă ajunge la 400 EURO, adică 2.000 lei, iar pe romaniatv.net 300 EURO, adică 1.500 lei. În schimb, fostul primar a plătit 8.500 de lei.

citește mai multe despre

Presa plătită din
bani publici

Totodată, specialiștii media ne-au spus că mai există o politică de preț cu taxă suplimentară de 100% daca e publicitate politică. „În caz că au aplicat-o (sunt puțini publishers care mai fac asta) atunci s-ar dubla ce am spus mai sus, dar nu ar ajunge niciodată la 1700€ per articol.

Cele două contracte au fost finalizate în timpul fostei administrații Gabriel Mutu, cu RomaniaTV.net (RTV Properties Management SRL) pentru „comunicare online referitoare la activitatea desfășurată de Administrația Școlilor Sector 6”. Unul dintre ele a încetat pe 25 septembrie, chiar cu două zile înainte de alegerile locale.

Spre deosebire de Administrația Școlilor, România TV ne-a zis că au fost publicate cel puțin 20 de materiale pe parcursul anului 2020. Am observat că în aceeași perioadă, fostul edil a avut mai multe intervenții în direct la România TV. Am întrebat dacă există vreo legătură între acestea și contractele menționate mai sus. Ni s-a spus că nu există.

„Intervențiile fostului primar al Sectorului 6 în spațiul de emisie al postului Romînia TV (gestionat de o entitate juridică diferită de RTV Properties) au fost în limitele exercitării mandatului și erau de interes public la momentul
respectiv.”

România TV

Pe lângă aceștia, alți 136 mii de lei au ajuns tot la șeful Romania TV, însă prin Ridzone Creative SRL. Firma este condusă de Gheorghe Catrinel Maria şi Alexandru Mircea Zamfirescu. Gheorghe Catrinel deține licența pentru postul de televiziune România TV. Firma lui a prestat servicii de concepție, producție și difuzare de material video, editare grafică, editare sunet și imagine, referitor la activitatea desfășurată de Administrația Școlilor Sector 6.

Postul de televiziune România TV a afișat șase astfel de filmulețe pentru 136 mii de lei; 22.6 mii de lei pentru un singur video. Ele durează în jur de un minut și jumătate. Gabriel Mutu este prezent în toate.

Unul dintre cele 6 videouri care a costat peste 22 mii de lei

Deoarece nu cunoaștem frecvențele sau orele de difuzăre a celor șase filmulețe, specialiștii media consultați de noi nu au putut estima dacă 22.6 mii de lei/video se încadrează în media pieței.

O investigație G4media arată că Ridzone Creative a primit, în 2018, 325 mii de lei de la PSD, același partid din care face parte și Gabriel Mutu. Mai mult, cei doi proprietari ai firmei ar fi oamenii de bază ai fostului patron România TV și fost deputat PSD, Sebastian Ghiță, acum fugar în Serbia din cauza unor dosare de corupție.

Numele Ridzone Creative apare și în declarație de avere a lui Alexandru Iacobescu, un alt apropiat al lui Sebastian Ghiță. Acesta a candidat pentru un loc în Parlament în Prahova pe listele Pro România, partidul înființat de Victor Ponta.

Pe lângă România TV, alt trust de presă care a beneficiat de bani din bugetul public al sectorului 6 în ultimii doi ani este Antena 3. Fosta administrație Mutu a plătit 85.800 lei pentru câteva filmulețe referitoare la activitatea desfășurată de Administrația Domeniului Public și Dezvoltare Urbană Sector 6 (ADPU). Mai exact, obiectul contractelor a fost „servicii de concepție, producție și difuzare de material video, editare grafică, editare sunet și imagine”.

Durata primului contract cu Antena 3, încheiat în 2019, a fost de cinci luni. Conform informațiilor primite de la ADPU, suma de 19.800 lei a inclus montarea a trei materiale de câte 2 minute și difuzarea fiecăruia de minim 3 ori. Asta înseamnă că un singur video a costat 6.600 lei, de trei ori mai puțin decât prețul oferit către România TV.

Cel de-al doilea contract, încheiat în anul electoral 2020, a durat trei luni, dar a costat mai mult – 66 mii de lei. Au fost realizate patru materiale audio-vizuale publicitare de patru minute.

Departamentul Juridic din cadrul Antena 3 a precizat pentru Buletin de București că toate prestațiile prevăzute în contracte au fost supuse monitorizării din partea beneficiarului și raportării din partea furnizorului. „Toată această documentație și celelalte elemente de suport au fost predate potrivit clauzelor contractuale beneficiarului la termenele și condițiile asumate în comun.”

În momentul de față, fostul primar al sectorului 6, Gabriel Mutu, este senator din partea Partidului Social Democrat și membru în Comisia pentru administrație publică și Comisia pentru știință, inovare și tehnologie. Am încercat să obținem un punct de vedere de la el, însă, deși ne-a citit mesajul, nu ne-a răspuns.

Sursă cover foto: Captură de ecran video România TV

(Visited 3,823 times, 1 visits today)