Fostul edil al sectorului 5, Daniel Florea, a plătit 2.5 milioane de lei la publicații de presă în 2019 și 2020, pentru promovarea evenimentelor Centrului Cultural Ștefan Iordache și a serviciilor digitalizate de taxe. Cele mai mari sume au ajuns la B1TV, România TV și Evenimentul. Niciunul dintre articolele identificate de Buletin de București nu a fost marcat ca fiind publicitate plătită.

Din 2019 și până la finalul mandatului, în 2020, fosta administrație a sectorului 5 condusă de Daniel Florea a plătit, în total, 2.5 milioane de lei mai multor publicații de presă din România. 76% dintre aceste cheltuieli au avut loc anul trecut, atunci când resursele publice din toată țara au fost puse la încercare de pandemia Covid-19. Pe lângă asta, 2020 a fost marcat de campanii electorale pentru alegerile locale.

În 2019 și 2020, contractele cu mass media s-au împărțit între două instituții din subordinea Primăriei Sectorului 5: Centrul Cultural Ștefan Iordache (un milion de lei) și Direcția Impozite și Taxe Locale Sector 5 (1.5 milioane de lei).

B1 TV – 512.100 RON

Redacția care a primit cea mai mare sumă de bani de la Daniel Florea este B1 TV: peste jumătate de milion de lei în schimbul unor „producții de televiziune de 30 secunde – 4 minute, editare video, editare grafică, servicii voice over, editare sunet, redactare știri” menite să promoveze activitatea Centrului Cultural, inclusiv pe social media. Nu ni s-a comunicat câte astfel de producții au fost realizate.

citește mai multe despre

Presa plătită din
bani publici

Un exemplu de eveniment pe care B1 l-a promovat se numește Ferentari în sărbătoare: Zilele Recoltei, cu „mustării, berbecuți la proțap și muzică antrenantă”. Articolul publicat pe site-ul b1tv.ro și pe pagina de Facebook cu aceeași nume nu este marcat cu (P). Nici în articolele despre Seri de Operă Estivale sau despre Festivalului Filmului Turcesc nu apare vreun indiciu că ar fi publicitate plătită.

Conducerea B1TV nu a revenit cu un punct de vedere, deși ne-a comunicat în urmă cu cinci zile să nu publicăm articolul până nu ne răspund.

România TV – 328.800 RON

România TV a primit 330 de mii de lei în 2019 și 2020 din banii publici ai cetățenilor sectorului 5. Mai multe spoturi publicitare și știri online care promovau Centrul Cultural Ștefan Iordache au fost difuzate pe postul TV și pe site-ul România TV în schimbul acestei sume.

Am reușit să identificăm trei articole publicate pe romaniatv.net despre activitatea acestui centru. Niciunul nu este marcat cu (P), astfel că cititorii nu au de unde ști că informația este, de fapt, sponsorizată de Primărie.

Unul dintre ele spune că ”1.000 de participanți, seniori ai Sectorului 5 au fost invitaţii speciali ai Primarului Daniel Florea la ediția 2019 a evenimentului NUNTA DE AUR”. În același articol scrie că fostul edil le-a răsplătit fidelitatea seniorilor cu plachete aniversare, cocarde și flori.

Buletin de București nu a aflat dacă mai există și alte știri online sau dacă spoturile afișate pe postul TV au fost marcate corespunzător. Nu am primit niciun răspuns din partea RTV.

Evenimentul și Capital – 266.812 RON

Editura Evenimentul și Capital condusă de Dan Andronic, condamnat la 3 ani de închisoare cu suspendare pentru constituirea unui grup infracțional organizat în dosarul Ferma Băneasa, a semnat cu Daniel Florea, prin Direcția Impozite și Taxe Locale Sector 5 (DITLS5) două contracte, unul de 132 de mii de lei și altul de 135 mii de lei, pentru promovarea serviciilor digitalizate ale DITL5.

Premieră în sectorul 5: Transformarea digitală”, ”Digitalizarea României!”,Digitalizarea proceselor a dus la o gestionare bună a relației cu cetățenii” – așa sună titlurilor unor advertoriale publicate pe capital.ro, mascate sub forma unor articole jurnalistice. Niciunul nu e marcat cu (P).

Redacția a refuzat să ne răspundă la întrebări, deși ne-a citit mailul de 18 ori.

Antena 3 – 207.880 RON

Digitalizarea sectorului 5 a fost promovată și de Antena 3, care a produs și difuzat materiale de televiziune. Nu am aflat câte astfel de spoturi au fost afișate pe postul TV, însă Antena 3 ne-a confirmat că toate au fost marcate ca fiind publicitate.

„Antena 3 a încheiat cu DITL Sector 5, în 2020, un contract de producție și difuzare, spoturile produse fiind difuzate în calupurile de publicitate, cu marcaje corespunzătoare.”

Departamentul Juridic Antena 3

Cetăteanul.net – 90.000 RON

Cetățeanul.net a primit din bugetul sectorului 5 90 de mii de lei pentru crearea a patru reportaje scrise lunare, despre obiectivele culturale realizate de Centrul Cultural Sector 5 și obiectivele de patrimoniu cultural din sector. Contractul a fost valabil din iunie până în decembrie 2020, ceea ce înseamnă că au fost realizate 24 de materiale.

Noi am identificat pe cetateanul.net opt reportaje despre obiective din sectorul 5 precum biserica Schitu Măgureanu sau teatrul Elisabeta. Redacția cetateanul.net ne-a spus, însă, că toate articolele prevăzute în contract au fost realizate și publicate pe site. Mai mult, în fiecare lună de prestare a contractului a fost furnizat un raport Centrului Cultural și s-a încheiat un proces verbal de recepție.

Nicăieri în articole nu este specificat faptul că au fost realizate contra-cost, din bani publici.

„Contractul nu este un contract de sponsorizare, nici un contract de plasare de produse, ci unul de prestări servicii media de promovare a obiectivelor culturale din sector (prin articole proprii). De aceea nici contractul nu prevede marcarea articolelor cu (P).”

redacția Cetățeanul.net

Qmagazine – 90.000 RON

În timpul stării de urgență, pe 1 aprilie 2020, Babilon Press SRL a semnat cu Centrul Cultural Ștefan Iordache un contract de 90 de mii de lei pentru o campanie integrată de comunicare și pentru servicii de promovare pe social media. Mai exact, pentru ads-uri pe Facebook, așa cum scrie în documentul primit de la CCSI.

Babilon Press este firma jurnalistei Floriana Jucan, cea care deține Qmagazine.

Campanie de mediatizare – 977.400 RON

Conform documentului primit de Buletin de București de la DITLS5, firma care s-a ocupat de campania de informare a contribuabililor asupra plăților și petițiilor online a primit aproape un milion de lei. Achiziția câștigată de Arte Development & Management nu a avut loc prin licitație, ci prin procedură proprie. Ea a fost încheiată în iunie 2020.

Am prestat servicii de analiză de piață, plan de comunicare și strategie media, campanie de comunicare integrată (TV/ radio/ digital) care a presupus servicii de creație pentru spoturi radio și TV, producție și post-producție, difuzare și monitorizare și campanie de informare.”

ne-a spus patroana firmei, Andreea Leu

Am vrut să aflăm care au fost rezultatele campaniei de un milion de lei. Andreea Leu, cea care conduce firma, ne-a spus că a obținut difuzări de spoturi pe mai multe posturi TV și posturi de radio, în timp ce comunicatul de presă a fost preluat de 20 de publicații care împreună au aproximativ două milioane de vizitatori pe zi.

Am întrebat ce alte campanii a mai realizat Arte Development & Management, însă ni s-a transmis doar că societatea are experiență în campanii de comunicare și promovare, fără să primim vreun exemplu.

Andreea Irina Leu, conform Linkedin, a lucrat timp de cinci ani, până în 2015, la Fundația Amfiteatru, un ONG condus de Aurel Borșan. Numele fundației a apărut în 2012 într-un scandal în care era implicat fostul ministru al sănătății, Vasile Cepoi, acuzat de corupție și conflict de interese.

Andreea Leu nu a vrut să răspundă atunci când am întrebat-o dacă Fundația Amfiteatru, conducerea fundației sau membri din familia conducerii au beneficiat, în vreun fel, de banii de la DITL S5.

Centrul Cultural Ștefan Iordache ne-a transmis că obligația de a marca cu (P) advertorialele publicate revine redacției respective și că instituția nu este responsabilă de aceste decizii.

„Această promovare nu reprezintă o publicitate pentru distribuirea de produse ce aduc venituri centrului.”

Silviu Cristian Voicu, director Centru Cultural Sector 5

Am încercat să luăm legătura cu fostul edil, Daniel Florea, însă nu am primit niciun comentariu de la el.

Sursă cover: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

(Visited 553 times, 1 visits today)